Gud vill att vi litar på hans ord

 DET ÄR VIKTIGT ATT VI VÄLJER ATT LITA PÅ GUD, OCH INTE FALLER I OTRO


Shalom! och godkväll! jag hoppas att alla ni som valt att kika på min blogg, mår bra både fysiskt och psykiskt. Det är viktigt att vi inte låter fruktan styra oss på helt fel väg, så att vi tar förhastade beslut. Oavsett om det gäller vaccin, eller andra val i livet som kommer påverka våran framtid, så är det viktigt att vi tänker oss för innan vi handlar, och inte bara gör saker för att "alla andra gör det". Ikväll, första måndagen i September, kände jag Guds maning att blogga om hur viktigt det är att förtrösta på honom och inte falla i otro, samt upplevde jag Gud säga att han ville jag skulle skriva kvällens blogginlägg på svenska. Någon som kan svenska bättre än engelska, vill Gud, ska se det här. Annars skriver jag på engelska av praktiska skäl, för att nå ut till större publik. Delar min blogg på Twitter och diverse sociala medier där det finns blandad skara av nationaliteter som läsare och många kan ändå engelska.

 Ibland måste Gud låta saker ske, som i våra ögon ser hemskt ut, men i långa loppet gör att folk börjar söka sig till honom och därmed deras eviga själar blir frälsta. Ofta har jag hört ateister komma med påhopp som: Om Gud finns/är god, hur kommer det sig att det finns ondska i världen?? varför tillåter han det och det?( diverse katastrofer av varierande skara).

Jag måste börja med att säga att när jag säger Gud, menar jag Jesus. Hebreiska namnet Yeshua som betyder frälsare. Jesus Kristus, Kristendomens Gud, som är min Herre och Gud, och jag vet är den enda vägen, sanningen och livet, och därför har jag kristen profil och delar med mig av bibel verser , vittnesbörd eller vad Gud manat mig att säga, och liknande i mina bloggar istället för senaste modet, hur dum Stefan Lövfén är, eller en lista på diverse goda mat-bak recept, hur man hittar den rätte på 50 sekunder, eller något annat som jag inte tycker är lika viktigt men många andra gärna skriver om i hoppet om att få 1 miljon följare på kuppen. Gärna politiskt korrekta åsikter, allt för att bli så kända och omtyckta av alla som möjligt. Jag är kristen, och Gud har gett mig en herdes gåva, och jag bryr mig om din eviga själ, Jesus som älskar oss mer än någon annan kommer någonsin göra, har gett mig den kärleken och medkänslan, och viljan att göra vad jag kan för att du inte ska gå evigt förlorad.

Jag vet att många har blivit uppfostrade i ateistiska hem, och fått höra att Jesus är lika mycket saga som påskharen, och alla som verkligen är upplysta och smarta, skulle begå intellektuellt självmord om de sa att de var kristna. Och att kristna är farliga, Knutby berättelsen och Sten Frisk i Tre Kronor har ju redan sagt allt. Till och med galna, man borde undvika. Jag har mött dem människorna och hört det så jag vet det.

Men, jag kan inte låta dessa fördomar styra mitt liv. Och hindra mig från att göra det Gud har kallat mig att göra. Och det är att tjäna honom. Jag har nämligen mött Jesus, jag har hört honom tala och jag pratar med honom varje dag. Och det kan jag stå för.

Jag har upplevt tillräckligt många övernaturliga upplevelser i mitt liv, kopplade till Jesus, hans ord, hans kärlek och mina kristna medsyskon han använt som verktyg, för aldrig mer behöva tvivla på att det är han som är den rätta vägen, sanningen och livet, precis som han själv har sagt. Människor jag aldrig mött förut, har kommit med personliga tilltal där de citerat händelser från min tankevärld som jag inte har talat med någon om och bara Gud kunnat höra, kommit med erbjudanden om förbön pga hälsotillstånd som bara min läkare och mina närmaste vetat om och de aldrig hade kunnat veta om, och till och med kommit med uppmuntrande ord som gjort att jag brutit ihop och gråtit då de varit så personliga. Gud har talat genom andra kristna och drömmar, innan jag kom honom tillräckligt nära för att höra honom tala personligen. Det har varit en lång resa. Mycket har jag fått förlåta från andras håll och mycket sår har Jesus fått hela, och han är inte klar än. Det kostar att vara öppet kristen i dagens samhälle, men kollar man i eviga perspektivet så skulle det kosta än mer att fega ur och gömma min tro för andra.

Vi kristna är kallade att tjäna Gud och dela vår tro med andra, så att de inser hur mycket Jesus älskar dem. Att gömma sig av rädsla för andras elakheter, är inget annat än att förneka Jesus framför andra, och då är risken stor att man går förlorad. Jesus har sagt i sitt ord att de som förnekar honom kommer bli förnekade vid hans ankomst.  Detta säger han i  Matteus 10:32-33:  Var och en som känns vid mig, inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himmelen. Men de som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himmelen.

Det är otroligt viktigt för oss kristna, att ta Jesus ord på allvar. Han menar alltid vad han säger. All sorts flirtande med världen, alla sorts kompromisser med icke kristna värderingar och tankar, är att handla i otro. Man tror inte Gud menar vad han säger, eller väljer att tro att Gud godkänner ens beteende och ens ord, eftersom han ser "omständigheterna".

Visst, han ser till omständigheterna, men som kristna är det viktigt att vi aldrig låter omständigheterna vara dem som styr oss, utan kärleken till Jesus och hans ord.

Jesus älskar alla, och kommer alltid älska alla, men det är de som förtröstar på honom, och tar emot honom som frälsare och herre, som kommer spendera evigheten med honom. Dom som tar honom och hans ord på allvar.

Det enda undantaget är barnen, som är oskyldiga och tillhör honom. Jag tror att barn alltid kommer till himmelen, oavsett om de dör i livmodern eller utanför( inklusive aborterade barnen) eftersom Jesus sagt att himmelriket tillhör dem. Som det står i Markusevangeliet 10:13-16

Men alla vuxna människor, måste antigen ha sagt sitt ja till honom under jordelivet, eller på vägen in i andra sidan efter döden, annars är det kört.

Ondskan i världen sker , för att Adam och Eva föll då de löd Satan i Edens lustgård och drog med sig synd och död in på jorden och mänskligheten , och Djävulen med änglar och onda andar fick en ingång i den här världen. Och vissa människor har valt att välja den onda vägen.

Men skulle alla människor välja Jesus som Herre i ord och praktik, skulle världen inte ha den här ondskan alls. Det är jag övertygad om.  För det hör inte ihop med Jesus kärlek och hans nåd och helighet.

Jesus kommer också komma tillbaka till jorden, för att härska som Herre och Kung, men det är bara goda nyheter för de som valt honom som frälsare och Herre, för de som valt stänga sina hjärtan för hans nåd, kommer han komma som en domare och ingenting oheligt och ondskefullt kommer dela eviga härligheten i hans ljus och glädje. De som förkastat honom, trots att han försökt nå ut till dem, och valt den mycket tillfälligt bekvämare lögnen som på jorden besparat dem från jobbiga konsekvenserna av att kalla sig kristen, eller ihärdigt hållit fast vid någon annan Gud som frälsare, de har valt Jesus som domare och kommer gå förlorade och leva i evig separation från honom, i helvetet med fallna änglarna.

Men fram tills den dagen då Jesus kommer komma tillbaka, så kommer det finnas människor som hånar och föraktar allt Jesus, hans ord och därmed hans barn som valt tillhöra honom och lita på honom och hans ord, står för.

Jesus bar ett högt pris för våra synder på korset. Han genomled alla sjukdomar, synder, alla förbannelser, alla skador, alla psykiska sår, allt för att vi inte skulle gå evigt förlorade,  det enda vi behöver göra är att ta emot det, ta emot Jesus,  bli renade från våra synder och för alltid tillhöra Guds stora familj, och vandra i lydnad och gemenskap för honom och hans ord. Och lita på att han känner till våra svagheter och är villig att rena oss även när vi faller, då vi blir fullkomliga först i himmelen. Han är så otroligt fylld av kärlek, bara genom att tänka på honom och hans kärleksfulla ansikte gör mig varm inombords. Han är också villig att hjälpa oss att växa när vi väl kommer till honom och använda oss till att nå ut till andra människor med hans kärlek. Vi kommer få vår tro prövad och gå igenom förföljelser, det är att räkna med, men det kommer vara värt det!! när vi spenderar evigheten i hans glädje och frid, med honom som älskar oss så otroligt mycket.

Han är kärlek, men han är också helighet, sanning, kraft, läkedom, herrarnas herre och kungarnas kung. Han är frälsare, och domare. Kärlek, och helighet. 

När vi en dag står inför hans tron, kommer alla de andra människorna vi har haft i våra liv, deras åsikter, vad de sagt och de tyckt inte finnas i närheten. Det är bara du och Gud. Vad har du gjort under jordelivet???? vad gjorde du /tänkte du , när den där kvinnan/mannen med korset berättade att Jesus älskar dig??? eller erbjöd förbön eller delade ut biblar?? eller när du fick höra att du behövde vända om då du levde i synd? eller kände i ditt samvete att du gjort fel ?? vad gjorde du med din tid?? med dina pengar?? vad pratade du om med dina vänner??

Vi kan välja att vandra i tro eller otro, och dessa val möter vi regelbundet i vår vardag.

Väljer du att tro på det expressen säger, eller vad som bibeln säger???

Väljer du att gå omkring och vara rädd, och göra allt för att bevara ditt jordiska liv, eller vända dig till Jesus och vinna det eviga livet och lita på att han har ditt liv i sina händer och övervunnit döden?

Väljer du att göra det alla andra gör( eller du tror att alla andra gör) eller stannar du till och tänker lite extra? och kanske t o m söker Gud och hans vilja i dina beslut??

Jag som kristen, har valt att lita på Jesus ord, det som står i Bibeln. Jag är inte fullkomlig på jorden, jag faller och gör misstag, och Jesus blod täcker de synderna och Jesus förlåter mig dagligen för olika områden jag fallit i. Men jag älskar Jesus, och Jesus älskar mig, och han älskar dig precis lika mycket. Tänkte som en handling i tro på Gud och att han kommer använda sitt ord till att nå ut till en av blogg följarna, dela en sista bibelvers.

Efesierbrevet 2: 4-10: Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek , också när vi var ännu döda genom våra överträdelser( andligt döda), att han gjort oss levande tillsammans med Jesus Kristus. Av nåd är ni frälsta.  Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus.

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds nåd är det, inte på grund av gärningar , för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Det här var allt för mig, jag önskar er en välsignad vecka genom Jesus nåd, vi alla finns här och andas och lever för att han sänt oss hit , på grund av hans nåd och genom hans nåd, du ser den här bloggen på grund av hans nåd. Bara genom Jesus kan ni komma in i den nåden och friden som bara finns i honom, och den är evig och tar inte slut efter döden. Ni är dyrbara och ingen kan ersätta er, och jag önskar er allt gott.

Shalom/ Tanja



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cursing Israel is spiritually dangerous!

Christmas begins with Christ for a reason

Let us not forget Yeshua/Jesus this easter