Jesus har varnat om falska läror och falska profeter

 


                           FALSKA LÄRARE & PROFETER I ÄNDENS TID             




Shalom! nu är jag igång igen och bloggar. Den här gången är det på svenska, efter Guds vägledning. Jag brukar skriva på engelska, för att nå ut till en bredare publik, men vet att det finns några bland er som känner att det är lite svårare att förstå engelska än svenska, speciellt från äldre generationen, så jag bara antar att det är därför Gud ville jag skulle skriva kvällens blogginlägg på svenska.

Det närmar sig påsk, och solen har mitt i andliga stridsfältet jag befunnit mig i under den här veckan, gjort att jag blivit på bättre humör. Och helige andens ljus, som lyst över min skäl då jag spenderat tid med Gud, har också hjälpt mig. Och jag är tacksam för min själs frälsning genom Yeshuas nåd( Yeshua är hebreiska versionen av Jesus namn) och att han använder mig på olika sätt för att hjälpa andra.

Jag hoppas ni alla mår bra, och att ni får en välsignad påsk med mycket fina minnen med era nära och kära. Jag hoppas också att ni som inte gjort det än, någon dag snart väljer att acceptera Yeshua/Jesus som frälsare och Herre, så att ni kan komma in i hans vilja med era liv. Och ni som redan gjort det beslutet, jag hoppas ni inser hur viktigt det är att ta hand om relationen med Yeshua, och väljer att spendera tid med honom och hans ord på fritiden, så att ni växer i tro och vishet och är redo för vad som komma skall och förstår skillnaden mellan Guds ord och villoläror. Det finns nämligen en hel del villoläror där ute redan, och de kommer att bli fler. Detsamma med falska profeter/profetissor och lärare.

Detta har Jesus/Yeshua varnat om i hans ord, när hans lärjungar frågade om tecken för att hans ankomst var nära.

Matteusevangeliet 24:11-13 :" Många falska profeter skall träda fram och bedra många, och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta". Men den som håller ut till slutet ska bli frälst."

Jesus kunde se in i framtiden, då han är Gud, kommer han alltid kunna se allting, vad som pågår nu, vad som pågick i det förflutna och vad som kommer ske i framtiden. Han kan se vad du har gått igenom, vad du går igenom och vad du kommer att gå igenom. Och han kan vara med dig i allt och använda dig i alla omständigheter och göra något gott av allt ont, för att du ska få känna av hans övernaturliga kärlek och sprida den till andra så att de inser hur mycket han älskar er.

Du kanske undrar, hur skiljer man en falsk lära från äkta läran, och en falsk profet från äkta profeterna?

Svaret är : Stämmer deras förkunnelser/profetior överens med Guds ord. Och stämmer deras liv överens med Guds ord. Gud vill inte bara att vi ska läsa hans ord, utan leva efter hans ord, och på så sätt ge en  rättvis bild av vem han är till de som inte känner honom.

Vi kristna är inte fullkomliga, vi är lika mycket beroende av Jesus nåd som alla andra. Vi förlorar tålamodet, kan släppa ut grodor ur våra munnar, vi kan kämpa mot bitterhet och diverse missbruk, skillnaden är att vi inte gör det ensamma, vi har universums Herre och frälsare Yeshua i våra hjärtan, och vid något tillfälle i våra liv personligen bekänt honom som Herre och Gud. Men trots våra svagheter, så är vi ändå kallade att leva i lydnad för Jesus ord. Han kan hjälpa oss, styrka oss och vägleda oss och förlåta oss då vi faller och kommer till korset och ber om hans nåd. Han kan befria oss ifrån olika områden vi medvetet eller omedvetet öppnat dörren för mörkare krafter och där vi själva står chanslösa, som vid olika former av missbruk. Våra svagheter bör aldrig leda till att man aktivt lever helt utanför Guds ord, och tar hans nåd för givet. Och tänker: Gud förstår nog varför jag aldrig kan förlåta x och xx, efter allt de sagt och gjort mot mig.. Gud förstår nog varför jag inte vill pressa min partner till att gifta sig med mig, tänk om han/hon gör slut? Gud förstår nog varför jag inte vill predika om vikten av omvändelse eller om helvetet existens, vi skall väl ändå inte skrämma bort folk? Gud förstår nog varför jag inte kan säga att jag är emot abort, tänk om jag förlorar mitt jobb? eller att hans ord egentligen säger att äktenskapet skall vara mellan en man och en kvinna, tänk om alla flyr församlingen då? dessa frågor och tankar kommer från hjärtan som är präglade av människofruktan och stolthet. Inte av Guds ord eller hans vilja.

Vi kan inte, och bör inte, anpassa oss efter den här världens sätt att tänka och leva.  I den här världen är väldigt många rädda för kommande krig, i den här världen tar man abort rätten som en självklarhet, ser det inte som något konstigt att folk lever som särbo/sambo/pojkvän/flickvän eller förlovade och har sex utanför äktenskapet, eller att människor gifter sig eller är i relationer med människor av samma kön. I den här världen säger man aldrig något till någon annan, som kan upplevas jobbigt och obehagligt och kan leda till negativa konsekvenser då denne personen/dessa personer känner sig kränkta. I den här världen är ens egna välbefinnande det viktigaste, och alla andra kommer sen. I den här världen tror man antingen inte på Gud alls, eller har en falsk bild av vem han är.  Väljer att bara visa den ena sidan av Gud, den Gud som är kärleksfull och full av nåd och väljer bort hans helighet och att han också är en domare, och att han kommer hålla oss alla ansvariga för vad vi sagt och gjort och hur vi levt under denna jordeliv.

Men detta står i bibeln:

Romarbrevet 12:2: Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse , så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.

Matteusevangeliet 6:14-15:  För om ni förlåter människorna deras överträdelser,  ska er himmelska Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser.

Hebreerbrevet 13:4: Äktenskapet skall hållas i ära bland alla och den äkta sängen bevaras obefläckad. Ty otuktiga och äktenskapsbrytare skall Gud döma.

Matteusevangeliet 4:17:

Från den tiden började Jesus predika och säga: Omvänd er! Himmelriket är nära!

Även när Jesus förlät äktenskapsbryterskan som insåg sitt behov av hans nåd och frälsning, så påminde han henne om vikten av att vända sig bort från det gamla livet.

Johannesevangeliet 8:10-11:

Jesus såg upp och sade till henne: Kvinna, vart tog de vägen? var det ingen som dömde dig? Hon svarade: Nej Herre. Jesus sade: Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.


Uppenbarelseboken 21: 5-8: Han som satt på tronen sade: Se, jag gör allting nytt. Och han sade: Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna. Han sade också till mig: det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten. Den som segrar skall få detta i arv, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son. Men de fega, de otroende, och de skändliga, mördarna, de otuktiga,  trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden.

Jag rekommenderar att läsa Matteusevangeliet 25: 31-46, för de som fortfarande inte tror helvetet finns.

Jag citerar de sista verserna. 

Matteusevangeliet 25: 41-43:

Sedan ska han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt Djävulen och hans änglar. För jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inte att dricka. Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.


Jag tror att Jesus också menade andlig hunger och andlig törst, då vi alla behöver Jesus och våra hjärtan törstar efter något bara han kan ge oss. Vi bör aldrig leka kurragömma, utan vara öppna med vår kristna tro och vara villiga att dela den på olika sätt med andra människor, så de vet vart de kan finna det de söker efter. Den här bloggen är ett av mina sätt att göra det på.

Helvetet var från början skapat bara för de fallna änglarna, men i jo med att människor genom åren valt att stänga sina hjärtan för sina samveten och Jesus och hans nåd, så har han inget val än att döma dem. De skulle inte tåla att vara i hans eviga ljus, i den helighet som genomsyrar himmelriket om de förnekat honom inför varje chans de hade till frälsning.

För i himmelen sjunger miljarder människor lovsånger om Jesus kärlek, hans blod som renat oss från våra synder och att han är vår Herre. Om en person inte ens kan besöka kyrkan och lyssna på kristna sånger 10 minuter, hur skulle denne må i himmelriket en hel evighet och höra dessa sånger och känna av hans ljus?

Om att äktenskapet skall vara mellan en man och en kvinna. Står det tydligt i Första Moseboken 2: 22-24.

Och vad Gud hatar och avskyr, för mig är abort ett brilliant exempel på det tredje som nämns i Ordspråksboken 6:16-19.

Och Matteusevangeliet 10:28.  Är det tydligt att Gud inte vill att vi ska leva våra liv styrda av vad andra människor tycker och tänker och gör om vi står upp för det som är rätt.

Dessa verser kan ni ha som hemläxa att läsa själva.

Det är dock viktigt att komma ihåg att Jesus kan förlåta alla synder, och för de som fallit i synd och gjort saker de vet är fel I Guds ögon, finns det förlåtelse och nåd, bara människor är villiga att vända sig till Jesus, och befrielse från onda krafter och helande från inre sår. Men det börjar med ett enkelt: Jesus förlåt! kom in i mitt liv som frälsare och Herre! hjälp mig! förlåt mig!

Jag har redan tagit det beslutet, att leva för Jesus/Yeshua, och trots att mörkrets krafter gör allt för att få mig att vända mig bort från Jesus/Yeshua, så vet jag att jag aldrig kommer göra det.

Jag vet vem min Herre är, och att han älskar mig. Och att han älskar er lika mycket. Och jag ber för er alla som läser denna blogg. Om 100 år vill jag kunna se er i ögonen i himmelriket och veta att ni gjort samma beslut, och glädjas med er.

Guds frid & glad påsk/ Tanja










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cursing Israel is spiritually dangerous!

Christmas begins with Christ for a reason

Let us not forget Yeshua/Jesus this easter